zaterdag 7 januari 2012

Vanille Caramel saus

Ik heb echt een ZWAK voor de stroopwafel McFlurry van die zaak met de grote gele M! Heerlijk vind ik ze... en dan vooral de caramel!

Dus tja... toen ik dit recept zag wist ik dat ik m moest uitproberen! En met succes... deze saus is heerlijk over flensjes, ijs & cake! Er zijn nog wel meer overheerlijke ideeen te bedenken waarbij deze saus van toepassing kan zijn...
Zelf maken? Dat kan! Met dit recept...


Benodigdheden:
voor ong 350 ml heb je nodig:

147 gram suiker
300 ml room
1 vanillestokje
1 theelepel grove zoutvlokken
1 theelepel vanille extract

Werkwijze:
Doe de room in een maatbeker, snijdt het vanillestokje lengtewijs doormidden en schraap de zaadjes eruit. Voeg de zaadjes toe aan de room en roer even door.

Carameliseer de suiker in een pan met dikke bodem! Wanneer de suiker aan de zijkant van de pan begint op te lossen begin je met rustig roeren. Zodat de gesmolten en niet gesmolten suiker met elkaar in contact komt. 
Blijf dit doen totdat alle suiker is opgelost. 
Als alle suiker een caramelachtige kleur heeft haal je de pan van het vuur en zet hem op het aanrecht (op een onderzetter! Dat dan weer wel )

Voeg nu al roerend de helft van je room toe en blijft goed roeren. Het toevoegen zal gepaard gaan met bubbels en stoom (schrik hier niet van!) 
Blijf roeren totdat de room is opgenomen in het mengsel. De suiker zal waarschijnlijk weer gaan kristalliseren tot een stevige caramel. Niet schrikken! 
Gewoon de pan op heel laag vuur zetten en blijven roeren totdat de suiker is opgelost. Daarna voeg je de rest van de room toe. 

Voeg het zout en de vanille extract toe en roer het geheel nogmaals goed door. 
Ik heb zelf het mengsel nogmaals verhit na het toevoegen van de laatste ingredienten, en toen laten afkoelen. 
Ik zal binnenkort een foto-overzichtje erbij proberen te plaatsen... 

Et voila! Heerlijke vanille caramel saus... 
De saus is goed te bewaren in een goed afgesloten pot (weckpot bijvoorbeeld) in de koelkast en kan zowel warm als koud gegeten worden.



Geniet ervan! 

Lieve groetjes,
Karin




3 opmerkingen:

  1. Hallo Karin,
    Al zoekend naar een goede caramelsaus voor bij een appel-notengebak kom ik op je blog terecht. Deze gaat het worden! Hij lijkt me erg lekker :)
    Ik vraag me alleen af waarom je 147 gram suiker nodig hebt en niet 'gewoon' 150.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi!

    Ik heb hem zelf ook gemaakt en hij is echt heerlijk! Ja 147gram staat raar hè... Maar het recept is vertaal vanuit Amerika! En daar gebruiken ze vaak 1cup of sugar... 1cup is omgerekend.... Je raad het al: 147gram! Dus vandaar!! Maar ik denk dat 150gr ook wel werk hoor!

    Veel plezier met maken en eet smakelijk!

    Groetjes
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, ik had het kunnen weten :)
      Ik ben in een gekke bui en maak er 150 gram van. Ik denk ook dat ik 1/3 van de suiker ga vervangen door donkere basterdsuiker, zodat het eindresultaat wat donkerder is.

      Als mijn gebak lukt, zet ik het op mijn foodblog. Natuurlijk met een link naar jouw blog bij de caramelsaus.

      Bedankt voor je snelle reactie!

      Verwijderen